آموزش نصب XAMPP در ویندوز - وان سرور آکـادمی
آموزش نصب XAMPP در ویندوز
آموزش نصب XAMPP در ویندوز

آموزش نصب XAMPP در ویندوز

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آموزش نصب XAMPP در ویندوز

XAMPP مخفف Apache و MySQL و PHP و Perl است. و این نرم افزار به ما اجازه میدهد که یک وب سرور محلی یا لوکال ایجاد کنیم. تا به طور مثال یک سایت را با وردپرس یا دیگر CMS ها راه اندازی کنیم. همچنین این نرم افزار برای افرادی که میخواهند با زبان PHP به فعالیت بپردازند و یا در حین آموزش زبان هایی نظیر PHP و Perl هستند گزینه ی مناسبی است. زیرا که موارد فوق الذکر را پشتیبانی کرده و یک سیستم وب سرور عالی را برای ما راه اندازی می کند. در این مقاله آموزش نصب XAMPP در ویندوز را توضیح خواهیم داد.

دانلود XAMPP

برای دانلود این نرم افزار به سایت Apache Friends میرویم. که در اینجا ما میتوانیم انواع نسخه های موجود را از جمله windows و لینوکس مشاهده کنیم. که در این پست ما نسخه ی Windows را دانلود می کنیم و به آن می پردازیم.

آموزش نصب XAMPP در ویندوز

پس از انتخاب نسخه مورد نظرمان به صفحه ی دانلود هدایت میشویم.

آموزش نصب XAMPP

یک راز بزرگ درمورد 90 % هاستینگ های ایرانی، اورسل کردن بیش از حد است که باعث افت کیفیت سرورها میشود.

وان سرور با ارائه دسترسی های مختلف این امکان را به شما خواهد داد که تمامی منابع سرورتان را مدیریت و بررسی کنید و همچنین با ارائه گارانتی 100% برگشت وجه ریسک خرید شما را به %0 کاهش میدهد.

برای خرید سرور مجازی با گارانتی 100% بازگشت وجه کلیک کنید.

نصب XAMPP در ویندوز

در اینجا پس از دانلود فایل نصبی آن را اجرا میکنیم. که به احتمال زیاد به خطای زیر برمیخوریم. که مربوط به دسترسی کاربر و همچنین نصب نرم افزار در دایرکتوری مشخص است. که آن را تایید میکنیم.

نصب XAMPP

حال به پنجره ی نصب وارد می شویم.

نصب XAMPP

پس از انتخاب دکمه Next به صفحه ی بعد رفته و مشخص میکنیم که چه آپشن هایی را از این پکیج نرم افزاری می خواهیم. (پیشنهاد ما همان گزینه های پیشفرض است)

آموزش نصب XAMPP

در این صفحه محل ذخیره نصب را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک میکنیم.

نصب XAMPP

در اینجا زبان مورد نظر را انتخاب میکنیم.

آموزش نصب XAMPP

این مرحله تیک مورد نظر را برمیداریم و روی Next کلیک میکنیم.

آموزش نصب XAMPP

پس از اتمام ستاپ به سراغ نصب نرم افزار میرویم. و بر روی Next کلیک میکنیم.

آموزش نصب XAMPP

در این مرحله ما شاهد نصب XAMPP هستیم.

آموزش نصب XAMPP

بعد از نصب بر روی دکمه Finish کلیک میکنیم.

آموزش نصب XAMPP

خب پس از نصب کنترل پنل XAMPP باز میشود و ما به عنوان مثال Apache را استارت می کنیم. برای اینکار کافیست تا بر روی دکمه ی start کلیک کنیم.

آموزش نصب XAMPP

بعد از آن نیز بقیه نرم افزار های موجود در پکیج XAMPP را نیز با توجه به نیازمان اجرا می کنیم. مانند MySQL

نصب XAMPP

سپس برای اطمینان از درست بودن نتیجه به لوکال هاست میرویم. با تایپ کردن دستور زیر

localhost
آموزش نصب XAMPP

البته برای مشاهده فولدر حاوی فایل های مربوط به وب سرور یا همان لوکال هاست از ip لوپ بک نیز میتوانیم استفاده کنیم.

127.0.0.1
آموزش نصب XAMPP

رفع مشکل آپاچی

البته در مواردی نیز ممکن است بعد از از نصب نرم افزار و قبل از اجرای سرویس apache ما به خطایی همچون تصویر زیر بر بخوریم.

آموزش نصب XAMPP

همانطور که می دانید پورت پیشفرض پروتوکل http که یکی از پروتوکل های اصلی اینترنت است 80 است و ما در بیشتر موارد در گردش در صفحات اینترنت ما از این پروتوکل و پورت استفاده میکنیم.

البته پروتوکل دیگری هم وجودارد به نام https که ترکیبی از پروتوکل های http و ssl است. که ارتباط بین کاربر و وبسایت را به صورت امن (و با استفاده از جفت کلید های صادر شده) ایجاد می کند. که پورت این پروتوکول 443 است.

حال در اینجا ممکن بعضی از نرم افزار ها این دو پروتوکل را اشغال کرده یا به بیان دیگر از این دو پورت استفاده کنند. که در این صورت ما به خطای ذکر شده بر میخوریم. که برای رفع مشکل ما دو گزینه در پیش داریم اول این که سرویس یا نرم افزار جانبی که پورت یا پورت های مورد نظر را اشغال نموده اند را حذف یا غیر فعال کنیم. و راه حل بعدی این است که پورت دیفالت یا پیشفرض apache را تغییر بدهیم.

آموزش تغییر پورت apache

برای تغییر پورت دیفالت apache از طریق زیر عمل می کنیم.

ابتدا در XAMPP بر روی Config کلیک کرده و با صفحه ی زیر روبرو میشویم.

آموزش تغییر پورت apache

در اینجا بر روی Service and Port Settings کلیک کرده و همانطور که مشاهده می کنید میتوانیم پورت های مورد نظر را تغییر بدهیم.

آموزش تغییر پورت apache

حال ما پورت ها را با توجه به نیاز و سرویس های اجرا شده ی خودمان تعویض می کنیم. به طور مثال http را به 8080 و https را به 4443 تغییر می دهیم.

آموزش تغییر پورت apache

نتیجه

خب در این آموزش ما با نحوه ی راه اندازی یک وب سرور لوکالی آشنا شدیم و فهمیدیم که میتوانیم با استفاده از نرم افزار XAMPP از چه طریقی این عمل را انجام دهیم.

اما نکته ی قابل توجه و خیلی مهم این است که اگر رایانه ی ما یک VPS و یا یک سرور اختصاصی باشد می توانیم با استفاده از IP اختصاصی خود مستقیم به فولدر اصلی به اشتراک گذاشته و سایت خودمان دسترسی داشته باشیم. اگر دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم فقط کافیست IP اختصاصی خود را در هر جای دنیا که باشیم در مرورگر وارد کنیم.

لطفا جهت بهبهود کیفیت آموزش های ارسالی، نظرات خود را از طریق کامنت و درج ستاره ارسال کنید

5/5 - (7 امتیاز)