باورهای نادرست در سئو - وان سرور آکـادمی
باورهای نادرست در سئو
باورهای نادرست در سئو

باورهای نادرست در سئو

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

باورهای نادرست در سئو

ثبت سایت در موتورهای جستجو

ثبت سایت در موتورهای جستجو و یا Search Engine Submission یکی از متدهای قدیمی در سئو بشمار می‌رود که باید سایت در موتورهای جستجو ثبت گردد تا سایت شما را ایندکس کند. امروزه موتورهای جستجو از این متد استفاده نمی‌کنند و از طریق بک لینک‌های موجود بر روی سایت‌های دیگر ، سایت شما را شناسایی کرده و یا با توجه به محتوای خاص شما ، سایت شما را بررسی می‌کنند.

البته همچنان موتور جستجوی بینگ قابلیت ثبت سایت را داراست اما به هیچ وجه به آن توجه نمی‌کند و مانند گوگل ، با استفاده از راه‌کاری‌های دیگر سایت شما را شناسایی و ایندکس می‌نماید.

البته شایان ذکر است که امروزه اکثر افراد ، ثبت سایت در گوگل وب مستر را همان ثبت سایت در گوگل می‌نامند که کاملاً یک واژه نا به جا می‌باشد.

ثبت و تنظیم سایت در گوگل وب مستر ، یا همان Search Console یکی از قابلیت‌هایی است که گوگل به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد تا وضعیت کراول شدن سایت ، خطاها و … را مشاهده کنید و در صورت لزوم به رفع آنها بپردازید و صرفاً به این معنا نیست که اگر سایت شما در گوگل وب مستر ثبت نشود ، سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود.

استفاده بیش از حد از کلید واژه‌ها

Keyword Surfing یا به فارسی کلمه کلیدی گشت و گذار ، به کلمات کلیدی گفته می‌شود که تا حدی به مطلب ارائه شده در سایت مرتبط است اما به طور مستقیم با مطلب در ارتباط نیست.

به طور مثال یک سایت دانلود نرم‌افزار از کلمه کلیدی دانلود ویندوز 11 نسخه نهایی ، دانلود کرک ویندوز 11 ، دانلود نسخه جدید ویندوز 11 را در بخش کلمات کلیدی جای می‌دهد اما در واقع اشاره به مطلب آن مرتبط با نسخه آزمایشی و زمان ارائه نسخه نهایی بعدی ویندوز می‌باشد و همین مبحث باعث می‌شود کاربر وارد سایت شده وبارها سایت را بالا و پایین کند و پس از اینکه مطلب بی ربط دانست ، سایت را ببندید.

به این ترتیب این سایت از متد Keyword surfing استفاده کرده و شما را به سمت سایت خود کشانده است اما مطلب ارائه شده هیچ ارتباطی با مفهوم جستجو ندارد.

این متد شاید همچنان در سایت‌های ایرانی استفاده شود اما جز آفتی به نام افزایش Bounce rate برای شما ندارد.

البته لازم به ذکر است که کلیدواژه‌ها برای موتورهای جستجو همچنان اهمیت دارد اما امروزه فوکوس موتورهای جستجو بر روی آن نیست و به طور هوشمندانه‌تر کلمات کلیدی را با محتوای داخل سایت تطابق داده و در صورت نیاز آن را در نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

تگ‌های متا

زمانی بود که Meta Tags بخش مهمی از فرآیند سئو سایت بشمار می‌رفتند. کار شما این بود که کلیدواژه‌های مهم (همان‌هایی که در نظر دارید در گوگل رتبه بگیرند) را مشخص می‌کردید و در قسمت برچسب‌های مطلب وارد می‌کردید. وقتی که کاربران به دنبال آن کلمات می‌گشتند، صفحه یا سایت شما می‌توانست برای آنها نمایش داده شود. اما این روش هم به سرعت رو به نابودی رفت.

خیلی از سایت‌ها با استفادۀ بیش از اندازه از برچسب‌های بی‌ربط و اسپم موتورهای جستجو را دچار اشتباه می‌کردند و بدون اینکه کار خاصی بکنند یا محتوای با ارزشی داشته باشند در بین نتایج اولیۀ گوگل جا خوش می‌کردند.

در مقابل برچسب‌های دیگر، به خصوص برچسب عنوان (Title Tags) و برچسب توضیحات متا (Meta Description Tags) آنهایی هستند که در سئوی مدرن اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این ، متاتگ ربات‌ها ابزاری بسیار مهم برای کنترل دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو است. با استفاده از Meta Robots Tags می‌توانید مسائل مهم را به موتور جستجو  بفهمانید.

برای مثال متد nofollow کارش این است که به موتور جستجو بگوید این لینک هیچ ارزشی محتوایی ندارد و لازم به پیگیری آن نیست.

استفاده از تبلیغات پولی برای بهبود نتایج طبیعی

یک افسانه دیگر در سئو وجود دارد که با واقعیت تجربه شده ، تطابق ندارد و آن نیز پرداخت هزینه به سایت‌ها و یا موتورهای جستجو برای ارتقاع رتبه طبیعی در موتورهای جستجو می‌باشد.

امروزه تمامی موتورهای جستجو قابلیت تبلیغ یک سایت با متد PPC (پرداخت به ازای کلیک) را دارند و اگر شما محصولات و یا سایر خدمات خود را در نظر دارید در اینترنت به صورت مستقیم تبلیغ کنید ، گزینه خوبی می‌باشد ، اما اینکه استفاده از این متد باعث شود پس از مدتی به صف نتایج اولیه جستجو وارد شوید ، تنها یک افسانه است.

تا هنگامی که شما مطلب و یا خدماتی در تجارت الکترونیک خود برای کاربران نداشته باشید که متفاوت با سایر رقبا باشد و کاربران به آن نیاز نداشته باشند ، شما در جستجوهای اولیه قرار نخواهید گرفت.

اسپم‌های در موتورهای جستجو

تا وقتی که چیزی به نام جستجوی آنلاین وجود دارد ، اسپم‌ها هم وجود خواهند داشت. اسپم‌ها از اواسط دهه 90 میلادی با هدف ایجاد ترافیک دروغین یا فریب دادن الگوریتم‌های رتبه‌بندی به وجود آمدند و هنوز هم با تمام قدرت در فضای وب حضور دارند.

یکی از روش‌های مرغوب و مورد علاقه سئوکارهای قدیمی‌تر، استفاده از واژه‌ها و عناوین فریب دهنده و بعضاً غیر اخلاقی است. جدا از اینکه که موضوع کار وبسایت شما چه باشد ، می‌توانستید با عناوینی شبیه به “عکس‌های خصوصی خواننده مطرح …. “ ترافیک سایت‌تان را به صورتی قابل توجه افزایش دهید.

البته امروزه با وجود هوشمندی که در موتورهای جستجو استفاده می‌شود ، کمتر شاهد این موارد نیز هستیم ، اما همانطور که موتورهای جستجو هوشمند می‌شوند ، طراح اسپم‌ها نیز رویکرد خود را تغییر می‌دهند تا باز هم به رتبه مورد نظر خود دست پیدا کنند ، اما باید بدانید تنها نیاز است یک بار موتور جستجویی مانند گوگل به اسپم بودن سایت شما پی ببرد و در همان لحظه است که بوم!!! دیگر در جستجوهای گوگل جا نخواهید داشت و حتی با رفع اسپم نیز گوگل به سادگی به شما اعتماد نخواهد کرد و نتایج و زحمات شما در طی چند سال کار بر روی سایت از بین خواهد رفت.

استفاده بیش از حد کلمه یا کلمات کلیدی در محتوا

در بخش‌های قبل به استفاده کلمات کلیدی نیز پرداخته شد ، اما در این قسمت به میزان استفاده از کلمات کلیدی در محتوا نیز اشاره خواهیم کرد.

تصور کنید که یک مطلب 1000 کلمه‌ای را منتشر کرده‌اید و بیش از 300 بار از کلمه کلیدی خود استفاده کرده‌اید ، این خود یک نکته منفی هم از لحاظ سئو و هم از لحاظ کاربران است و حوصله آنها را سر خواهد برد.

اسکن کلمات کلیدی توسط موتورهای جستجو کار بسیار آسانی است و همانطور که بارها توسط تیم طراحی الگوریتم گوگل و بینگ ذکر شده است ، چگالی بیش از حد کلمات کلیدی باعث رشد سایت شما نخواهد شد و در عوض یک قدم شما را به سمت اسپم شدن نزدیک خواهد کرد.

به طور مثال بهتر است در یک مطلب از کلمات کلیدی مترادف با کلمه کلیدی اصلی استفاده شود و در بین محتوا و در جای مطلوب از کلمه کلیدی اصلی نیز استفاده گردد که پیشنهاد بنده این است که استفاده پنج یا شش باره در یک مطلب 1000 کلمه‌ای بسیار مفید و در عین حال کافی خواهد بود.

برای مثال کلمه کلیدی ما در این مطلب باورهای نادرست در سئو است که با توجه به کل مطلب که بیش از 1800 کلمه می‌باشد ، تنها پنج بار استفاده شده است.

تبادل لینک غیر طبیعی

قبل‌ها در وبلاگ‌های مختلف دیده می‌شد که بخشی به عنوان لینکستان وجود داشت و تنها یک سایت لینک شما در سایت خود قرار می‌داد و در مقابل شما نیز لینک آن را در سایت خود قرار می‌دادید ، این کار شاید قبلاً مهم بود و یا الان تنها به عنوان یک بک لینک معمولی یاد شود ، اما اگر یک سایت با زمینه مختلف از سایت شما و بی ربط به کسب و کار شما لینک بزند و در مقابل شما کلمه یا مطلبی را بی ربط به آن سایت لینک بزنید ، مطمئناً از دیدگاه گوگل نمره منفی خواهد داشت.

نمایش محتوای غیر واقعی به موتورهای جستجو

این یکی از روش‌های غیر منصفانه‌ایست که در آن از یک اسکریپت تشخیص داده که بازدید کننده صفحه انسان است یا ربات استفاده می‌شود و سپس محتوایی که به ربات خزندۀ موتور جستجو نمایش داده می‌شود با محتوایی که به کاربر انسانی نشان داده می‌شود ، متفاوت است.

استفاده از این روش به شدت از سمت موتورهای جستجو منع شده و موتورهای جستجو در صورت کشف این متد که به آن Cloaking نیز نامیده می‌شود ، قصد فریب ربات‌های خزنده را دارد ، این صفحات را به طور کامل از صفحات نتایج جستجو حذف می‌کنند و در صورت تکرار در سایر صفحات یک سایت ، دامنه را به طور کل حذف خواهند کرد.

ایجاد صفحات کم ارزش

اگر چه کم ارزش یا بی ارزش بودن محتوای یک صفحه دلیلی بر اسپم بودن آن نیست ، اما باز هم موتورهای جستجو ، ساز و کارهایی برای متمایز کردن محتوای با ارزش و متفاوت از محتوای کپی و بی کیفیت در اختیار دارند. مطالب کپی ، تکراری و قدیمی هرگز جای محتوای اصلی و با ارزش را نگرفته و موتورهای جستجو نیز اصراری به نمایش آنها به کاربران ندارند. پس به اشتباه تصور نکنید که صرفاً به روزرسانی مداوم سایت با مطالب کپی یا بی‌کیفیت به ارتقا رتبه سایت شما کمک می‌کند.

جالب است بدانید در الگوریتم ارائه شده گوگل در سال 2011 که پاندا نام داشت ، معقوله تمایز بین محتوای سبز و با ارزش از محتوای بی ارزش کاملا مشاهده شد و تا به امروز روند صعودی و بهتری را نیز داشته است.

اولین نفری باشید که از آموزشها و تخفیفهای ویژه با خبر میشوید 😉
با عضویت در خبرنامه از 80 درصد تخفیف بهره مند شوید

Rate this post