آشنایی با phpMyAdmin - وان سرور آکـادمی
آشنایی با phpMyAdmin
آشنایی با phpMyAdmin

آشنایی با phpMyAdmin

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با phpMyAdmin

هدف اصلی ابزار phpMyAdmin مدیریت پایگاه داده یا همان دیتابیس ها است. در این آموزش ما به بررسی ویژگی های مختلف و آشنایی با phpMyAdmin می پردازیم.

بعد از باز کردن صفحه ی اصلی phpMyAdmin بر روی Databases کلیک می کنیم و پایگاه داده مورد نظر را انتخاب میکنیم تا در نهایت به مدیریت و یا تغییر آن بپردازیم.

آشنایی با phpMyAdmin

در صفحه باز شده لیستی با جداول دیتابیس یا پایگاه داده ، اقدامات مجاز با آنها ، تعداد سوابق ، موتور ذخیره سازی ، جمع بندی ، اندازه جداول و overhead مشاهده خواهیم کرد.

آموزش phpMyAdmin

کار هایی که میتوانیم با جدول انتخاب شده انجام بدیم را با هم مرور میکنیم.

Browse

فقط جداول دارای رکورد موجود را می توان مرور کرد. پس از کلیک بر روی مرور (Browse) صفحه جدید ، لیستی از سوابق داخل جدول باز می شود.

آشنایی با phpMyAdmin

با کلیک کردن بر روی Edit میتوانیم رکورد مورد نظر را ویرایش کنیم.

یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب یک هاستینگ، امنیت بالا می باشد.

وان سرور با ارائه هاست اشتراکی و اختصاصی با به روز ترین کانفیگ های امنیتی، امنیت وب سایت شما را تامین می کند.

برای مشاهده پلن ها کلیک کنید.

ساختار رکورد را مشاهده خواهیم کرد و می توانیم مقادیر رکوردها را تغییر دهیم. پس از اتمام تغییرات ، آنها را با کلیک کردن روی Go در پایین صفحه میتوانیم ارسال کنیم.

آموزش phpMyAdmin

Structure

با کلیک بر روی دکمه Structure ، صفحه جدیدی باز می شود که ساختار جدول پایگاه داده را نشان می دهد.

آموزش phpMyAdmin

نام فیلدها ، انواع آنها ، جمع بندی ها ، ویژگی ها ، اطلاعات اضافی اضافی ، مقادیر پیش فرض و اینکه آیا مقادیر فیلدها می توانند NULL باشند را خواهیم دید. با کلیک روی نماد اقدام مربوطه می توانیم مقادیر متمایز را مرور کنیم. همچنین ، می توانید ساختار یک قسمت را ویرایش کنیم یا یک قسمت را حذف کنیم. ما می توانیم شاخص های مختلفی را تعریف کنیم: اولیه ، منحصر به فرد ، فهرست و متن کامل. اطلاعات بیشتر درباره ایندکس ها را می توان در مستندات MySQL Indexes یافت.

Search

با استفاده از دکمه Search ، می توانیم یک پرس و جو برای جدول انتخاب شده ایجاد کنیم.

آموزش phpMyAdmin

ما با استفاده از Query by example عملکرد هایی را برای انجام یک جستجو انجام بدهیم. فقط کافی است از قسمتهای مختلف استفاده کنیم تا پرس و جو query را تشکیل دهیم و بر روی Go کلیک کنیم تا اجرا شود.

به عنوان مثال ، اگر می خواهیم همه سوابق با مقدار فیلدی را که با “a” شروع می شود تجسم کنیم ، ابتدا باید زمینه هایی را که می خواهیم نشان داده شود انتخاب کنیم. اپراتور LIKE را از فهرست کشویی انتخاب کرده و مقدار فیلد مربوطه را “a٪” وارد کنیم (٪ مخفف یک رشته wildcard است). برای دیدن نتیجه بر روی دکمه Go کلیک میکنیم.

Insert

با استفاده از دکمه Insert می توانیم سوابق را در جدول پایگاه داده خود وارد کنیم.

آموزش phpMyAdmin

هنگامی که مقادیر مربوطه را پر کردیم بر روی Go کلیک می کنیم و رکورد جدید درج می شود.

Empty

دکمه Empty به ما امکان می دهد یک جدول پایگاه داده را خالی کنیم ، داده ها را حذف کرده و جدول خالی را نگه داریم.

آموزش phpMyAdmin

Drop

با استفاده از دکمه Drop می توانیم کل جدول و تمام سوابق ذخیره شده در آن را حذف کنیم.

آموزش phpMyAdmin

ایجاد پایگاه داده در phpMyAdmin

ایجاد یک جدول و به خاطر سپردن اینکه تمام جزئیات برای وارد کردن در آن چیست ، اگر به صورت دستی برای راه اندازی دستورات آن را اجرا کنید ، ممکن است مشکل ایجاد کند. PhpMyAdmin می تواند در تنظیم ساختار جداول کمک کرده و کل روند را سریع و آسان کند.

ما پایگاه داده را از منوی سمت چپ انتخاب می کنیم که می خواهیم جدول را به آن اضافه کنیم. نام پایگاه داده ای که ما از آن استفاده خواهیم کرد lwtest_wpdb است.

این ما را به زبانه Structure می برد که جداول موجود در پایگاه داده را لیست می کند. در پایین آن صفحه ، بخش “ایجاد جدول” وجود دارد. نام جدول را اضافه کنید و تعداد ستون های جدول را انتخاب کنید. پس از آن بر روی دکمه Go در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.

صفحه ایجاد جدول جعبه هایی را می دهد که می توانیم پر کنیم ، مانند نام ستون ، نوع داده ای که در آن ذخیره می شود ، طول کاراکتری که مقدار به آن محدود می شود و نوع جمع بندی که برای آن استفاده می شود داده ها را ذخیره کنید. نوع جمع بندی به داده هایی که در پرونده ذخیره می شوند بستگی دارد. اگر این یک عدد صحیح باشد ، جمع بندی اهمیتی نخواهد داشت ، اما برای متن و انواع دیگر که می توانند نویسه های مختلف را بپذیرند ، ممکن است نیاز باشد که مجموعه را بر روی چیز خاصی تنظیم کنید.

به عنوان مثال ، اگر کاراکترهای خارجی نیاز به ذخیره شدن در پرونده دارند ، لازم است که مجموعه ای باشد که به درستی از آن کاراکترها و نمادها پشتیبانی کند.

ستون های دیگری نیز وجود دارد ، اما برای ایجاد جدول نیازی به پر کردن همه آنها نیست. تنظیم کلید اصلی در کادر فهرست برای کمک به مرتب سازی سوابق و جلوگیری از تکرار داده ها توصیه می شود.

سپس در زیر ستون ها می توانیم نوع Storage Engine را که جدول استفاده می کند تنظیم کنیم. InnoDB و MyISAM متداول ترین موارد استفاده هستند ، اما در صورت نیاز انواع دیگری نیز در دسترس هستند. InnoDB به طور کلی ترجیح داده می شود زیرا فقط باعث قفل شدن سطرها می شود (به جای کل جدول).

سپس بر روی دکمه ذخیره در پایین صفحه کلیک کنید.

سپس بالاخره جدول ایجاد می شود! برای ذخیره اطلاعات آماده است یا در صورت نیاز می تواند بیشتر اصلاح شود.

نتیجه گیری:

phpMyAdmin کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله با برخی از موارد آن آشنا شدید.

لطفا جهت بهبهود کیفیت آموزش های ارسالی، نظرات خود را از طریق کامنت و درج ستاره ارسال کنید

5/5 - (5 امتیاز)