تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت - وان سرور آکـادمی
تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت
تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت

تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت

در زیرساخت یک شبکه ( با توجه به مشترک بودن ) ممکن است، دارای یک شبکه ی پابلیک (Public) یا عمومی و همچنین یا یک شبکه ی خصوصی (Private) یا پراویت باشد. امکان دارد در شبکه عمومی به هیچ نوع ارتباطی به شبکه خصوصی نیازی نباشد، اما در مواردی در سابنت یا زیر شبکه ی خصوصی ممکن است نیاز به ارتباط با بیرون باشد. مثلا فرض کنید نیاز هست که در سابنت خصوصی ( شبکه ی مورد نظر پرایوت ) ما نیاز به آپدیت کردن فایروال یا نرم افزار های مورد نظر و یا بک آپ گیری بر روی اینترنت داشته باشیم. در این مقاله آموزش تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت را به شما آموزش خواهیم داد.

از یک گیتوی سیستم عامل لینوکس با دو کارت شبکه برای متصل کردن دو شبکه به هم ( یا در اصطلاح بریج زدن یا پل زدن بین دو شبکه ) می توان استفاده کرد. یک کارت شبکه میتواند برای شبکه بیرونی یا پبلیک و دیگری برای شبکه ی خصوصی یا پرایوت در سرور استفاده شود. برای این کار از IP Forwarding و NAT برای هدایت ترافیک شبکه ( مسیریابی یا روتینگ ) استفاده می کنیم ( از شبکه خصوصی به شبکه عمومی ) .

ترافیک سرور ها یا نود های داخلی به نظر می رسد از IP گیتوی سرچشمه میگیرند، ترافیک های ایجاد شده ی خارجی به گیتوی رسیده و از سابنت یا شبکه ی پرایوت قابل مشاهده نیستند.

البته فایروال سرور گیتوی، می تواند ترافیک خروجی از شبکه را کنترل و اصلاح کند.

موارد مورد نیاز

  • لینوکس CentOS یا Red Hat Enterprise
  • یک گیتوی به همراه 2 کارت شبکه که شامل موارد زیر است:
  • کارت شبکه ی پابلیک با آدرس IP مثلا 203.0.113.110
  • کارت شبکه ی پرایوت با آدرس IP مثلا 10.0.0.1
  • یک سرور یا نود معمولی با همراه یک کارت شبکه :
  • کارت شبکه ی پرایوت با آدرس IP مثلا 10.0.0.2

یک راز بزرگ درمورد 90 % هاستینگ های ایرانی، اورسل کردن بیش از حد است که باعث افت کیفیت سرورها میشود.

وان سرور با ارائه دسترسی های مختلف این امکان را به شما خواهد داد که تمامی منابع سرورتان را مدیریت و بررسی کنید و همچنین با ارائه گارانتی 100% برگشت وجه ریسک خرید شما را به %0 کاهش میدهد.

برای خرید سرور مجازی با گارانتی 100% بازگشت وجه کلیک کنید.

انجام زیرساخت

در این مثال ، زیر ساخت ما تشکیل شده است از یک گیتوی که شبکه پرایوت را به شبکه اینترنت بریج می کند.

کارت شبکه ی اولیه ، eth0 ، گیتوی را به آدرسIP ، مورد نظر یعنی 203.0.113.110 و همچنین به همراه اینترنت پابلیک از طریق LAN 1 متصل می کند. کارت شبکه ی ثانویه ، یعنی eth1 ، آدرس IP مورد نظر یعنی 10.0.0.1 را به شبکه پرایوت بر روی LAN 2 متصل می کند.

دومین سرور داخلی که در این جا با نام node 1 تعریف شده ، به همراه آدرس IP خودش یعنی 10.0.0.2 بر روی LAN 2 در شبکه ی پرایوت مستقر است. البته سرور ها یا نود های دیگر در این شبکه ، به همین ترتیب پیکربندی خواهند شد. تصویر زیر دیاگرامی تمثیلی است برای درک بهتر آنچه گفته شد.

تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت

پیکربندی کارت شبکه ی گیتوی اولیه

به صورت پیشفرض ، آدرس IP پابلیک به گیتوی سرور اختصاص داده شده است. این مسئله برای این آموزش مناسب است، البته می توان از آدرس IP پابلیک استاتیک هم استفاده نمود.

هیچ تغییری لازم نیست در /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 انجام داد ، مگر این که آدرس IP استاتیک مد نظر ما باشد. به صورت پیش فرض فایل ifcfg-eth0 به احتمال خیلی زیاد کافی است ، اما پارامتر های اصلی پیکربندی را در زیر آمده است :

BOOTPROTO="dhcp" DEVICE="eth0" ONBOOT="yes"

پیکربندی کارت شبکه ی گیتوی ثانویه

کارت شبکه ی ثانویه بر روی گیتوی سرور اصلی نیاز به استقرار آدرس IP استاتیک دارد. فایل /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1 باید همانند موارد زیر باشد.

BOOTPROTO="static" IPADDR="10.0.0.1" NETMASK="255.255.255.0" DEVICE="eth1" ONBOOT="yes"

سرویس شبکه ی مورد نظر برای انجام تغییرات باید یک بار ریست شود ، که البته در موقع ریست شدن ممکن است ما ارتباط مان را به مدت زمان محدود و خیلی کمی از دست بدهیم:

systemctl restart NetworkManager

پیکربندی کارت شبکه سرور داخلی

سرور node1 داخلی نیاز به استقرار آدرس IP پرایوت استاتیک و همچنین آدرس IP گیتوی که با آدرس IP گیتوی خروجی مطابقت دارد را نیازمند است. فایل /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 را مطابق آدرس IP استاتیک ، نت مسک ، و گیتوی مطلبق زیر به روز رسانی یا آپدیت می کنیم.

TYPE="Ethernet" BOOTPROTO="static" IPADDR="10.0.0.2" NETMASK="255.255.255.0" GATEWAY="10.0.0.1" DEVICE="eth0" ONBOOT="yes"

سرویس نتورک منیجر ( NetworkManager ) بر روی هر سرور باید برای اعمال تغییرات یکبار ریست شوند.

systemctl restart NetworkManager

فعال کردن IP Forwarding

در این مرحله ما نیاز داریم Forwarding یا حمل و نقل IP را از طریق خط فرمان اعمال کنیم.

sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1

برای حفظ فورواردینگ در هنگام ریبوت یا خاموش و روشن شدن سرور نیاز است که در فایل /etc/sysctl.d/ip_forward.conf تغییرات زیر را اعمال کنیم.

echo "net.ipv4.ip_forward = 1" >> /etc/sysctl.d/ip_forward.conf

فعال کردن NAT

مسکیوریت کردن IP یا ( IP masquerading ) هم اکنون باید از طریق IPtables و با توجه به دستورات زیر فعال شود.

firewall-cmd --permanent --direct --passthrough ipv4 -t nat -I POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE -s 10.0.0.0/24
firewall-cmd --reload

نود یا کامپیوتر داخلی هم اکنون باید با اینترنت جهانی و توسط گیتوی سرور اصلی در ارتباط باشد. برای اثباط این مسئله کافی است که از طریق کامپیوتر داخلی پینگ گرفته شود تا پینگ به سرور اصلی رسیده و تست شود.

ping 8.8.8.8

جمع بندی

خب! ما در این آموزش سعی کردیم به صورت ساده و راحت و روان آموزش تانل دو سرور لینوکس لوکال به اینترنت را بیان کنیم. امیدواریم از این آموزش بهره کافی را برده باشید.

لطفا جهت بهبهود کیفیت آموزش های ارسالی، نظرات خود را از طریق کامنت و درج ستاره ارسال کنید

4.8/5 - (19 امتیاز)