دستورات مهم لینوکس - وان سرور آکـادمی
دستورات مهم لینوکس
دستورات مهم لینوکس

دستورات مهم لینوکس

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دستورات مهم لینوکس

امروزه سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس محبوبیت خاصی میان کاربران پیدا کرده اند. در این مقاله برخی از دستورات مهم لینوکس را به شما آموزش خواهیم داد.

لینوکس، هسته یک سیستم عامل است همچنین این سیستم عامل یک نرم افزار رایگان و منبع باز است. با ایجاد یک تغییر کوچک در Linux می توانید این مورد را با نام خود به اشتراک بگذارید. توزیع کنندگان لینوکس زیادی وجود دارد و به آنها distros گفته می شود. بعضی از آنها عبارتند از:

  • Ubuntu Linux
  • Red Hat Enterprise Linux
  • Linux Mint
  • Debian
  • Fedora
  • Arch Linux
  • Manjaro

لینوکس سریع ، قابل اعتماد و رایگان است. بزرگترین مشکل استفاده از سرور مبتنی بر ویندوز قیمت آن است. با لینوکس می توان این مشکل را برطرف کرد. سیستم عامل 80٪ تلفن های هوشمند جهان نیز مبتنی بر لینوکس است. به عنوان مثال ، هسته لینوکس در اندروید ساخته شده است. برای مثال کوچکی از امنیت ، بسیاری از ویروس های رایانه ای در جهان بر ویندوز تأثیر می گذارند ، اما تاثیری بر لینوکس ندارد.

یک راز بزرگ درمورد 90 % هاستینگ های ایرانی، اورسل کردن بیش از حد است که باعث افت کیفیت سرورها میشود.

وان سرور با ارائه دسترسی های مختلف این امکان را به شما خواهد داد که تمامی منابع سرورتان را مدیریت و بررسی کنید و همچنین با ارائه گارانتی 100% برگشت وجه ریسک خرید شما را به %0 کاهش میدهد.

برای خرید سرور مجازی با گارانتی 100% بازگشت وجه کلیک کنید.

ترمینال لینوکس

ترمینال یک نرم افزار ساده است. دستوراتی را که کاربران وارد کرده اند می گیرد و آنها را برای پردازش به سیستم عامل می دهد. نتایج دستورات و خروجی روی خود را نشان می دهد. در واقع منظور این است که ترمینال پل اصلی بین سیستم عامل و کاربر است. توزیع کنندگان لینوکس با رابط کاربری گرافیکی (GUI) ارائه می شوند ، اما ، هر لینوکس دارای یک CLI (رابط خط فرمان) است.

دستورات لینوکس

pwd

وقتی ترمینال را برای اولین بار باز می کنیم ، این پرونده در پرونده اصلی کاربری که وارد آن شده اید شروع می شود. اگر می خواهیم بدانیم در کدام پرونده هستیم ، دستور pwd را می نویسیم.

دستورات مهم لینوکس

ls

از دستور ls برای دانستن اینکه کدام فایل ها در فهرست فعلی شما هستند استفاده می شود. با استفاده از دستور ls -a می توانید تمام فایل های مخفی را مشاهده کنید.

دستورات مهم لینوکس

cd

Cd دستوری است که برای رفتن به یک فهرست استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر در پوشه Home هستید و می خواهید به پوشه Downloads بروید ، می توانید cd Downloads را تایپ کنید. به یاد داشته باشید که این دستور به حروف کوچک و بزرگ حساس است و شما باید نام پوشه را دقیقاً همانطور که در شکل قرار دارد تایپ کنید. اگر می خواهید از پوشه بالایی خارج شوید ، از دستور cd .. استفاده کنید.

دستورات مهم لینوکس

mkdir و rmdir

از دستور mkdir درصورت استفاده از پوشه یا فولدر استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر می خواهید دایرکتوری به نام TEST ایجاد کنید ، می توانید mkdir TEST را تایپ کنید. Rmdir دستوری است که برای حذف فهرست استفاده می شود. با این حال ، rmdir فقط می تواند برای حذف یک فهرست خالی استفاده شود. اگر می خواهید پوشه ای پر را حذف کنید ، باید از دستور rm -r name folder استفاده کنید.

دستورات مهم لینوکس

touch

از دستور touch برای ایجاد یک فایل استفاده می شود. این فایل می تواند هر چیزی باشد. به عنوان مثال ، می توانید یک فایل zip یا فایل txt با این دستور ایجاد کنید.

دستورات مهم لینوکس

man و -help

از دستور man برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از یک دستور استفاده می شود. به عنوان مثال ، man touch صفحات دستی فرمان touch را نشان می دهد. اگر یک دستور را تایپ کنیم و -help را به آن اضافه کنیم ، همان نتیجه خروجی را به صورت دستی می گیریم.

دستورات مهم لینوکس

cp

از دستور cp برای تهیه کپی از طریق خط فرمان استفاده می شود. این دستور دو بخشی است. محل فایلی که قرار است کپی شود ، دومین بخش مکان برای کپی است.

دستورات مهم لینوکس

mv

از دستور mv برای انتقال پرونده ها از طریق خط فرمان استفاده می شود. همچنین می توانیم از دستور mv برای تغییر نام یک فایل استفاده کنیم. به عنوان مثال ، ما می خواهیم نام فایل copytest.txt را به newcopyTest.txt تغییر دهیم. ما می توانیم این کار را با دستور mv copytest.txt newcopytest.txt انجام دهیم.

دستورات مهم لینوکس

nano و vi

Nano و vi ویرایشگرهای متنی هستند که در حال حاضر روی خط فرمان Linux نصب شده اند. Nano یک ویرایشگر متن خوب است که کلمات کلیدی رنگارنگ را نمایش می دهد و بیشتر زبان ها را تشخیص می دهد. Vi ساده تر از nano است. با استفاده از این دستور می توانید یک فایل جدید ایجاد کنید یا می توانید فایل را با استفاده از این ویرایشگر ویرایش کنید.

دستورات مهم لینوکس

sudo

sudo یک دستور معمول در خط فرمان لینوکس است. sudo از “SuperUserDo” می آید. اگر عملیاتی نیاز به استفاده از امتیازات root دارد یا دسترسی بالا نیاز به دسترسی دارد ، این دستور را می توان استفاده کرد. به عنوان مثال ، با استفاده از دستور “sudo su” ، ما می توانیم پردازش را با اختیار مدیر بر روی سیستم شروع کنیم.

دستورات مهم لینوکس

سخن پایانی

ونتیجه این است که لینوکس دنیایی بی پایان است و با دستورات مهم لینوکس که در بالا ذکر کردیم ، مبتدیان می توانند بدون هیچ مشکلی اولین قدم های خود را بردارند.

لطفا جهت بهبهود کیفیت آموزش های ارسالی، نظرات خود را از طریق کامنت و درج ستاره ارسال کنید

3/5 - (3 امتیاز)