سرور اختصاصی چیست؟ - وان سرور آکـادمی
سرور اختصاصی چیست؟
سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

در حیطه هاستینگ سرور اختصاصی (Dedicated server) به معنی کامپیوتری با منابع سخت افزاری مشخص ( RAM، CPU، HDD و… ) که از خدمات دیتاسنتر (برق دائمی، پهنای باند مناسب، سیستم خنک کننده، آی پی اختصاصی و …) بهره برده و امکان برقراری ارتباط راه دور از طریق اینترانت یا اینترنت با آن وجود دارد، می باشد.

کاربر در این نوع سرویس می تواند از هر کجا نسبت به برقراری ارتباط راه دور (از طریق اینترنت و یا در صورت امکان از طریق اینترانت) با سرور خود اقدام نماید.

همچنین امکان نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز و پیاده سازی تنظیمات لازم (بدون وجود محدودیت از طرف شرکت ارائه کننده) برای کاربر به راحتی وجود دارد.

در این سرویس ها منابع سخت افزاری کاملاً اختصاصی بوده و کاربر در چگونگی و نحوه استفاده از آن مختار می باشد.

چه زمانی از سرور اختصاصی استفاده کنیم؟

به صورت کلی سرورهای اختصاصی زمانی مورد نیاز هستند که به منابعی به مراتب بیشتر و قدرتمندتر از منابع اختصاص داده شده به سرورهای مجازی نیاز باشد.

به عنوان نمونه زمانیکه قرار است یک یا چندین وب سرویس مرتبط با یک شرکت که دارای نیازهای خاص و سفارشی بوده و منابع سخت افزاری زیادی نیز برای اجرا نیازمند است، برروی سرور اختصاصی مربوطه قرار گیرد و یا زمانیکه یک وب سایت دارای بازدیدکنندگان همزمان بسیاری بوده و برای سرویس دهی به منابع سخت افزاری قدرتمندی نیاز داشته باشد.

امروزه سرورهای اختصاصی در قالب دو نوع سرویس، سرورهای اختصاصی فیزیکال و سرورهای اختصاصی ابری، به کاربران ارائه می گردد.

این دو نوع سرویس در بیشتر موارد کاملاً مشابه بوده و غالباً سرورهای اختصاصی ابری به دلیل ثبات، امنیت، عملکرد و سرعت بیشتر انتخاب مناسب تری می باشند. تنها زمانی که قرار است از تکنولوژی مجازی سازی (از جمله VMWare, Hyper-V, KVM و …) برروی سرور استفاده نمود راه حل نهایی استفاده سرور اختصاصی فیزیکی می باشد.

معمولا سرورهای اختصاصی با مشخصات سخت افزاری مربوطه (میزان رم، CPU، هارد دیسک، ترافیک ماهیانه) در قالب پلن های متفاوت از طرف شرکت های ارائه دهنده به کاربران به صورت دوره های ماهیانه و یا سالیانه اجاره داده می شوند.

همچنین در مورد سرورهای فیزیکال این امکان نیز وجود دارد تا شرکت های متقاضی سرورهای اختصاصی فیزیکی، نسبت به خریداری سرور سخت افزاری مورد نظر خود اقدام کنند. در نهایت برای بهره گیری از خدمات دیتاسنتر، آن را در شرکت های ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر collocate نمایند. در این حالت تنها نسبت به پرداخت اجاره بهای خدمات مربوطه (فضای اشغالی سرور در رک، برق دائمی، آی پی  آدرس و …) اقدام می نمایند.

یکی از مهمترین مسائل برای انتخاب یک سرور اختصاصی ، پشتیبانی و دانش فنی مناسب است.

تیم وان سرور با توجه به سابقه درخشان و کار با دیتاسنترهای مختلف جهان، آماده میزبانی و ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان و مشاهد پلن های سرور اختصاصی همین حالا کلیک کنید

Rate this post